اليوم السابع – قال الفنان المصريحسن يوسف، إن الشيخ يوسف القرضاوى رئيس الاتحاد العالمى لعلماء المسلمين، توفاه الله منذ فترة، موضّحًا أن التصريحات التى صدرت من القرضاوى وهاجم فيها الجيش المصرى تدل على ذلك، مشيرًا إلى أن القرضاوى الذى هاجم الجيش ليس هو الشخص الذى يعرفه وكان يسافر له فى بعض الدول العربية لحضور بعض دروسه.

وأضاف يوسف خلال حواره مع الإعلامى وائل الإبراشى ببرنامج العاشرة مساءً المذاع عبر قناة دريم2، “إسرائيل قادرة على فعل أى شىء، وأزعم أنها وضعت له شريحة فى رأسه واستطاعت أن تغير من سلوكه الذى كان معروفا به”، وتابع قائلاً “الموجود على الساحة ليس القرضاوى الذى نعرفه بل هو دوبلير له”.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫63 تعليق

  1. السلام عليكم اخ فيب. انت الكلام الي قلتوا كان جميل جداً و مفهوم بكل الجوانب الذي طرحته بتعليقك المحترم..
    انا متفق معاك، و لكن تعالة كأخوة و كأصدقاء، طبعاً هذا اذا انت تقبلني بذالك..
    زي ما قولت خلينا نحسبها و نناقشها وحدة و حدة، وحدة وحدة، الله ينور علييييك..

    بس بعد اذنك، شوي خفف علينا شوي، انا او الاخت المصرية، زي ما بتقول اعتبرنا سذج! بتقول ليس مطلوب منكم بان نصدقكم او نكذبكم! اهو دة بقا مربط الفرس!!
    محنا كل مشاكلنا بكدة، مش مصدقينكم و لا مصدقيين جيشكم الانقلابيين! فاذا مش هامكم بان نصدقكم، ابقوا خلونا نتكلم و نكتب الي احنا مسدقينوا! و لا تحاولوا تتناقشوا و تتجادلوا معنا او مع غيرنا!! الكلام اخد و عطا، احنا مش مصدقينكم، فواجب عليكم بان تخلونا بان نصدقكم بالطرق الراقية او تخلونا بحالنا، زي ما احنا بنأمن، زي ما ذكرتلك…

    ثاني شي اخي العزيز، انت فقط ذكرت بان كل مصري دمه غالي، و مريت عليه مرور الكرام، و الطمى الكبرى، تلك الشهداء، انا و غيري من الذين ليسوا بالمصريين، من هذا نتدخل و نقول و نناصر الاخوان، لانهم انظلموا!!
    تعتبروننا لم نفهم شئ و لم نعيش في مصر ووووو..
    طب ايه مصلحة الغرب او امريكا و كل الدول الي استنكرت، طبعاً حتقول، مهو كانوا مع الاخوان، و انا حسالك ازي، و حنخوش بمتاهات…
    انت قلت سيبك من الاعلام و التلفاز، لا يا سيدي دة اعلامك مليا فيها بشر و بني ادميين و كلنا نعرف بيأثر على الناس مباشرتاً و خاصتاً البسطاء، و كل يوم بيتكلموا على كم جندي ماتوا مع انهم لم يثبتوا بالدليل القاطع، انقتلوا من قبل الاخوان، زي ما انتم بتقولوا كل الي انقتلوا في الاعتصامات، الجيش مليش في خالص!!!!

    يجب عليكم بان تعترفوا على الملأ بانكم قتلتوا شعبكم و تنصفوهم زي التانيين بالزبط، حقوق انساني على الاقل، دة الي يفجر نفسه في امريكا او ببلد اوربي و اذا لقوا لسة حي، والله حيعالجوا، كانسان!!!

    من اعترف بذنب لا ذنب عليه..
    اعترفوا و قولوا يا ليت الي جرى مكانشي جرا بحق هؤلاء الناس بقلب صافي، دائماً افتكروا لو كان حد من عيلة اي واحد فيكم حصل الي حصلو، كنتم حتسامحوا طول عمرك؟! طبعاً لا و بدون اي مزايدات… اخ فيب، كتبت الي في قلبي و ببساطة شديدة، من غير اي تجميل و تعقيد للكلمات، بدون نحو او كتابة تحليلة بنطاقها الاكاديمي، كتبت من قلب فلاح الي يكسر الزلط و الي بيشرب من ماية الترع… تحياتي..

  2. يا أخ دلشاد ،
    أخفف عليك شوي إنت و الأخت مصرية ! يعنى إيه الكلام ده ؟!
    مش عارف ليه دايماً إنتو خالطين الحابل بالنابل ! يا أخى بالله عليك عمرى علقت على تعليقات حد منكم أو حاولت أن أخرصكم ؟! يا أخى ماإنتو صاحيين نايمين شاربين قاعدين فى موضوعات مصر و الإخوان و السيسى و هاتك يا تجريح فى ده و فى ده عُمرى دخلت قولت لواحد فيكم إخرص ! إتقى الله يا أخ دلشاد و أنا دايماً واضح و صريح فى كلامى روح دوّر و هاتلى من تعليقاتى إللى خلاك تقولى خفف علينا شوية أنا و الأخت مصرية ؟! مش معنى إنى عقبت على تعليق ولا تعليقين من إللى بتقولهم يبقى بكده بخرصك ؟!
    بالأمس الأخت مصرية تدخلت و عقبت على تعليقى يبقى من حقى أرد على تعقيبها سواء كانت تقبلت الرد أم لا المهم أن يكون الإحترام متبادل و هذا ما أكون حريص عليه دائماً .
    .
    بتقول مش مصدقينكم ولا مصدقين جيشكم الإنقلابى ، فبلاش تجادولنا أو تناقشونا ؟!
    يا أخى كلمنى عن نفسى ، أنا هنا بتكلم بلسانى لوحدى و برد غيبة أى أخ أو أخت لو كان غايب فلو سمحت كلمنى عن نفسى .. جادلت مين أنا هنا قبل كده و صادرت حُريته ؟!
    95% من إللى بيعلق هنا على مواضيعنا أجانب و بشوف الفتى بعينى و مع ذلك بكبر دماغى و بفوّت علشان لو دخلت فى جدال مش هخلص ! و إنت جاى تقولى لا تجادولنا ولا تناقشونا ! يا أخى روح انكش وشوف لو واحد دخل قال رأي مخالف لرأيك فى أى موضوع يخص الإخوان أو السيسى روح شوف إنت بترد عليه تقوله إيه ؟! يا أخ دلشاد ما تكابرش إنت و غيرك كتير الفترة إللى فاتت قاعدين تسبوا و تلعنوا فى السيسى و فى الجيش و فى أى حد ضد الإخوان و يادوب فى الفترة الأخيرة و قفتلكوا شيرين المصرية و فاتى و بدأتوها حرب كفريقين ! فبلاش تعيشوا دور الغلابة إنتو إللى بدأتو بالإهانة و القمع لكل ما هو ضد الإخوان !
    .
    الموضوع بالنسبالى بسيط جداً ، عاوز تدخل تقول رأيك كمؤيد ادخل و قول إللى إنت عاوزه بدون الشد و الجذب و المناوشات مع من يختلف معك الراى ، و أنت كمعارض عاوز تدخل تقول رأيك أدخل قول رأيك بدون الشد و الجذب و المناوشات مع من يختلف معك الرأى ! إيه الصعب فى كده ! ليه عاملين فريقين و كل واحد عاملى فيها اللى قارى السيناريو و فاهم القضية المصرية على حق و الباقى جهلة و خاينيين !
    بتقولى إعترفوا ان جيشكم قتل شعبكوا ! يا أخى الله يكرمك و يكرم أصلك كفاية مُزايدة إنت مش هتخاف على المصرى أكتر منى ! ماحدش فينا فرح فى القتل ولا حد مننا إختار القتل !
    فى ثورة 25 يناير فى شباب ماتت على يد الشرطة و الجيش و البلطجية ليه مكانش ده رأيكم وقتها وليه عاوزين تميزوا بين الناس إللى بتموت !

  3. اخ فليب اخ فليب، انا لم اقرأ تعليقك كله، لانني سوف اقرأه الان، بس اريد اوضحلك، لم اقصد بتعليقاتك السابقة ابداً، فقد الذين كتبتهم امبارح، هذا الذي قصده.. انا ليس ضد تعليقاتك، بل بالعكس معها و لكن اردت بان تكتبوا التاريخ بوجيهيهما الاثنين، سواءً كانت سلبية او اجابية.. تحياتي و اتابع القراة..

  4. يا اخ فيب انت تقول كلمي فقد! كيف هذا و انت تتكلم باسم الشعب؟ بما انك من المؤيدين الانقلابين، فلابد اوجهلك الكلام! انتم او خلي نقول اعلامكم ليه مبيتكلمشي عليهم؟!!

    ههههه انا لا لي ناقة و لا جمل في مصر، فقد ناس قلبها على الغلابة..
    و شي ثاني اخي لكلامكم الاسطواني، باننا اجانب و ليس لدينا الحق بمصر ووووو..
    لماذا الرسول صلى الله عليه و سلم اوصنا المسلم للمسلم كالجسد الواحد اذا اشتكى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالسهر والحمى..

    و تربينا على علماء مصر و على شيوخها و على فنها و على حضارتها ووووو..
    لماذا دائماً تستثنون الناس الغير مصرية؟!!
    تجلس يوم واحد في بلاد الغرب، تستطيع بان تقول و تفعل و تعطي رأيك بكل ما تريد!!

    اتحملونا شوي؟ مش بتقولو انتم ام الدنيا، يعني احنا ابنائها و لينا حق فيها؟! و لا اي، اهو كلام و ماشي؟!!

  5. مع اني قلت السلام عليكم بالاول و مرديدشي السلام؟؟
    و ساقول لك ثانية، لان نسيتني..

    السلام عليكم
    دة انت حتى معملتش زي مسلسلاتكم و فلامكم، لمن بيمشوا بيقولوا سلام عليكم ههههه

  6. لا طبعاً أنا ما ليش الحق إنى أتكلم بإسم الشعب المصرى ! أنا ليس مخوّل أو مفوض لذلك ، تقدر حضرتك تتكلم بإسم الشعب العراقى ؟! لو قولت نعم يبقى لك أن تتحمل كل حسناته و كل مساوئه ! هل تستطيع أن تتحمل هذه المسئولية ؟!
    أخى الفاضل هناك فرق أن أمثل الشعب المصرى و أن أتحدث بإسمه ! أنا هنا فى نورت يمكن أن أكون الخيار الأول أى أمثل الشعب المصرى ولكن ليس لى الحق أن أتحدث بإسمه فمنهم من له إهتمامات مختلفة و إنتماءات مختلفة و ديانات مختلفة فصعب لى أن أتحدث بإسمه !
    .
    هعيد تانى علشان حضرتك ما فهمتش كلامى ، أنا ما قولتش أن الأجانب ليس لهم الحق فى التعليق عن الموضوعات المصرية ! أنا بقول 95% من المعلقين فى الموضوعات إللى بتخص السيسى و الإخوان أجانب و نازلين ( فتي ) و مع ذلك ما صادرتش حُرية حد ! تقوم إنت جايلى فى الرد بتاعك تقولى كلامك إسطوانى ! يا أخى و الله لو أطول أشرحهولك هشرحوهولك ما دمت لا تستوعب كلامى من القراءة !
    .
    أنت بتقول أننى مؤيد لحكومة الإنقلابيين ! أنا أصلاً مش معترف أن ده إنقلاب ، فكونك تشوفنى مؤيد لهذا فإحنا أصلاً مختلفين فى النقطة دى فلك أن تتخيلنى كما تُريد لك الحُرية فى هذا الشأن !

  7. أنا أسف يا أخ دلشاد ، إنت المحقوق المرادى !
    و عليكم السلام ورحمة الله و بركاته
    أعذرنى خانتنى الحماسة 🙂

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *