اليوم السابع – قال الفنان المصريحسن يوسف، إن الشيخ يوسف القرضاوى رئيس الاتحاد العالمى لعلماء المسلمين، توفاه الله منذ فترة، موضّحًا أن التصريحات التى صدرت من القرضاوى وهاجم فيها الجيش المصرى تدل على ذلك، مشيرًا إلى أن القرضاوى الذى هاجم الجيش ليس هو الشخص الذى يعرفه وكان يسافر له فى بعض الدول العربية لحضور بعض دروسه.

وأضاف يوسف خلال حواره مع الإعلامى وائل الإبراشى ببرنامج العاشرة مساءً المذاع عبر قناة دريم2، “إسرائيل قادرة على فعل أى شىء، وأزعم أنها وضعت له شريحة فى رأسه واستطاعت أن تغير من سلوكه الذى كان معروفا به”، وتابع قائلاً “الموجود على الساحة ليس القرضاوى الذى نعرفه بل هو دوبلير له”.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫63 تعليق

  1. كمل جميلك … واركب عبيدك

    شد اللجام … جامد فـ إيدك

    اقرص عليهم … تربس حديدك

    كل اما تضرب … شعبك يريدك

    فرعن وفرعن … دول ملك إيدك

    لكن يا سي سي … أنا واللي زيي … ما زلت سيدك … إنت وعبيدك

  2. مازالت جماعة الإخوان المُسلمون تسب عموم الشعب المصرى و تصفهم بكلمة ( العبيد ) لمُجرد أنهم رافضين حكم الإخوان ، و فى نفس الوقت تقاتل قتال مُستميت على العودة للسلطة مرة أخرى ؟ و السؤال : لماذا يصرون على العودة للكُرسى ليحكموا من يرونهم عبيداً ؟!

  3. هههههههههههههههههههههه
    على رأيك يابن بلدى
    ناس ماشية بمبدأ السمع والطاعه ..ولائهم لجماعتهم مش لمصر بيقولو علينا احنا عبيد !!
    كله كوم ومليونية اسقاط الجيش يوم 6 اكتوبر دى كوم تانى !
    خـــــــــــــونة
    شفت انت العصيان المدنى بتاع الاخوان عامل عمايله ازاى هههههههههههههه

  4. مكنتش اعرف ان فضيلة الشيخ الشعراوى كان اخوانى وانشق
    وانا بقول هؤلاء الشرذمه لماذا يكرهون الشيخ الشعراوى !

  5. القرضاوي بطبيعة الحال لم يمت ولكن تنطبق عليه الآية الكريمة من سورة(ص): يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْ‌ضِ فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَىٰ فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ اللَّـهِ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّـهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ ﴿٢٦﴾ وواضح ان القرضاوي قد اتبع الهوى منذ فتواه بشان ليبيا حيث ردعه الشيخ السديس قائلا له ان دماء عشرات آلاف القتلى في رقبتك ياقرضاوي إلى يوم القيامة ومع ذلك تمادى القرضاوي في مثل هذه الفتاوى بشان سوريا ومصر ….

    1. أحسنت أتبعوا الهوى وضاعوا في الفتن التى سموها ثورات وسرقت منهم قبل أن تنضج أصلا ………………….الجزائر

  6. إسرائيل قادرة على فعل أى شىء، وأزعم أنها وضعت له شريحة فى رأسه واستطاعت أن تغير من سلوكه الذى كان معروفا به”، وتابع قائلاً “الموجود على الساحة ليس القرضاوى الذى نعرفه بل هو دوبلير له”.

  7. القرضاوي على مايبدو قد اتبع هواه خلافا لمضمون الاية … لاتتبع الهوى فيضلك عن سبيل الله ان الذين يضلون عن سبيل الله لهم عذاب شديدي بما نسوا يوم الحساب.

  8. ولية مزال يا اخ vip اي حد نازل ضد حكم العسكر بيبقة اخوان ولية يا اخ vip بيتقال على الاخوان خرفان لما انت كدة زعلان ان بيتقال على بتوع السيسي عبيد
    والله لو الاخوان خرفان
    بتوع السيسي عبيد بس انتهينا

  9. الطريق الى الله لايحتاج الى قرضاوي او اي داعيه اخر , الايمان بالله وعمل الخير وحب الاخر هذا
    ما يحقق رضا الله ورحمته .
    اما هؤلاء فما هم الا رمح الشيطان على الارض ينطلق فيخلف الارامل والايتام ودمار البلدان الامنه .

  10. المغرضاوي استطاع بفترة زمنية بسيطة من تحويل اتجاه الصراع العربي الاسرائلي الى صراع سني شيعي داخل البيت العربي والان يحاول تحويل الصراع الى سني سني داخل البيت المصري الذي معظم ابنائه على المذاهب السنية —- لقد شاهدته في قناة معروفها بخبثها وهو يطلب من الصوماليين والشيشانيين والاندنوسيين وبقية الشعوب الهمجية للتوجه الى مصر لضرب جيشها —حقا ان اعوان السلطان اخطر من اعمال السلطان نفسه

  11. وانت ياالقرد الماسخ أحسنت انك حلقت ذقنك الان اصبحت زهراء بحق وحقيقي خلو هموم مصر وجاي يتكلم عن الشيخ القرضاوي اصبحتم عندكم مرض اسمه اسلام فوبيا …

  12. أى حد نازل ضد الجيش بيتقال عليه من ( أنصار الإخوان ) و أنصار الإخوان هنا تعنى إخوانى الإنتماء أو مؤيد لهم أو متعاطف معهم . أما النقطة التانية عن مقولة الإخوان خرفان فأنا يا مصرية و أفتخر ما بررتش هذه المقولة علشان تشهديلى بيها فى تعليقك ! أنا بنتقد كلا التصرفين و دايماً بنتقد أساليب السخرية فى النقد !
    و من ناحية تانية يا ستى ، بما أن الإخوان ناس بتوع ربنا و كل ماهو ضدهم جاهل و ما يعرفش حاجة عن الدين فالمفروض يكونوا هما الأحسن يا ستى و يعملوا بالشريعة الإسلامية إللى هما بيزعموا أن ماحدش هيعرف يطبقها غيرهم و يعكسوا صورة حلوة ليهم قصاد خصمهم ! لكن يعملوا زى الناس التانية و يقولوا رئيس طرطور و شعب عبيد يبقى ما يتمسحوش بالدين بقى طالما بيسخروا من ناس هما شايفين نفسهم أحسن منهم !

  13. إن الله لا يهدي القوم … (الكافرين، الظالمين، الفاسقين)!!…. (اللهم لا تجعلنا منهم).
    شر ما يصاب به مجتمع أن يفقد الأمانة، وأن تزيد فيه الخيانة، فلا يوضع أمر في موضعه، وشرٌّ من ذلك: أن يُؤتَمن الخائن ويُخوَّن الأمين. هذا أيضًا من علامات الساعة، التي جاء بها الحديث، “قبل الساعة سنون خدَّعة”، خدَّاعة، تخدع ببريقها، حياة فيها بريق، ولكن ليس ورائها شيء، أخبر عنها النبي صلى الله عليه وسلم فقال: “يُصدَّق فيها الكاذب، ويُكذَّب فيها الصادق، ويُؤتمن فيها الخائن، ويخون فيها الأمين، وينطق فيها الروَيبضة”. قيل: وما الرويبضة؟ يا رسول الله قال: “السَّفيه يتكلَّم في أمر العامة”.

  14. وانت مين قالك ان اي حد ضد الاخوان جهلة ومش بتوع ربنا برضة متقولش كلام وخلاص ومش اي كلام بيتقال نسمعة ونصدقة اية قبلت قبل كدة اخواني كفرك ول فهمك انك جاهل الاخوان معتدلين في الدين مش زي السلفيين وهو فعلا رئيس طرطور ممكن تفهمني فينة لية كل حاجة المتحدث العسكري اللي بيكلم لية كل حاجة الخسيسي اللي هو اللي بيتكلم وفوضوني ونيلوني طرطور ول مش طرطور مين اللي بيدي اوامر مش الخسيسي برضة وزي ما قولتلك هما استحملوا اهانت كتير زي يا شوية وشتايم ليل ونهار في الفضائيات وخرفان الناس زعلت اووووووووى لما اتقال على مؤيدين الخسيسي عبيد اصل دية الحقيقة مش بس الاخوان بيقولوا كدة كل اللي مع الشرعية بيقولوا كدة لما نشوف القتل والدبح والحرق والناس تتحرق وهي حية وناس بتهلل للعسكر والكهربا بتقطع والمية بتقطع والدنيا بايظة ولسة فية ناس بتهللهم يبقوا عبيد ول مش عبيد

  15. مش عاوز أخوض معاكى كتير فى الموضوع ده لإنك مش مؤهلة ولا مُستعدة لتغير رأيك ولا وجهة نظرك حتى لو كنتى على خطأ ، إللى قال على إللى ضد الإخوان جهله مش أنا هما الإخوان نفسهم ، إللى قال على إللى ضد الإخوان مش بتوع ربنا تصرفات الإخوان مش أنا . لما بيزعموا أنهم الوحيدون القادرون على طبيق شرع الله و كأن الإسلام لم يكن فى مصر قبل حكمهم أو سيكون بعد حكمهم يبقى هما إللى بيقولوا ! لما يروجوا لفكرة أنها ( حرب على الإسلام ) يبقى هما ناس تُجار دين ! حقيقى فى حرب على الإسلام لكن مش هتكون من الجيش المصرى ! ليه لما الجيش المصرى يعزل رئيس فاشل تتحول القضية لحرب على الإسلام !!!! بأمارة إيه ؟! مين إللى قال أن الرئيس السابق أو جماعته هما الإسلام ؟! قدم إيه للإسلام السنة إللى حكم فيها ؟! قدموا إيه للإسلام الإخوان عموماً منذ نشأتهم عام 1928 و حتى الآن ؟!
    الرئيس الطرطور هو إللى قرراته بتتملى عليه ! الرئيس الطرطور هو الغير مُستقل و إللى ليه رئيس أعلى منه و يقدر يأثر على قرراته ! الرئيس الطرطور إللى له مُرشد أعلى منه فى السُلطات و الصلاحيات ! أنتى بتسألى الآن من الذى يحكم عدلى منصور ولا السيسى ؟! طب و ليه مسألتيش نفسك أيام حكم الاخوان من الذى كان يحكم مُرسى ولا محمد بديع ؟!
    الإخوان المُسلمون تسير على منهج السمع و الطاعة و تقبيل الأيادى لماذا لم يكونوا عبيداً هم و أنصارهم كما يقال على أنصار السيسى عبيداً ؟!

  16. أسف أختى شيرين لم أنتبه لتعليقك و لسه شايفه حالاً !
    قاعدين يروجوا لكلمة إنقلاب ، نفسى أعرف ليه ده إنقلاب و مش ثورة ؟!
    عاوز حد يسردلى أسباب تقنعنى إن ده إنقلاب مش ثورة !

  17. شعب على الحجار بيعشق الزل والخنوع للطواغيط…بجد صهاااينه
    تففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففو على ملتكم .

  18. ليه الناس هنا مُتخلفة و جبانة و ما تعرفش تنتقد بإحترام ! يا ربيع إنت قليل الحجة ! إنت لو على حق أو كنت راجل و تقدر تتكلم و تناظر و تبرهن و تثبت مكنتش دخلت قولت رأيك بقلة أدب و عكست تربيتك الوسخة و خرجت !
    .
    طب و الله العظيم أنا أقدر أبقى زيك . و أتف عليك وعلى أتخن راس فى بلدك ! بس بعد ما أضغط إرسال هحس إنى مرة مش راجل !

  19. أشهد يا الله أن وعدك حق ..
    اللهم انصر مؤيدي الشرعية وقتما وكيفما شئت جل جلالك .. وتقبل قتﻻهم شهداء في فردوس الجنة اﻷعلى .. وداوي مصابيهم .. وفك أسر معتقليهم .. آآآمين
    وحسبنا الله ونعم الوكيل المنتقم الجبار في كل خائن وقاتل وظالم وعميل ومتواطئ ومبرر

  20. مش عاوز أخوض معاكى كتير فى الموضوع ده لإنك مش مؤهلة ولا مُستعدة لتغير رأيك ولا وجهة نظرك حتى لو كنتى على خطأ ،

    وانا كمان بوجهلك الجملة دية معنديش استعداد اخوض معاك في نقاش لانك كمان معندكش اي استعداد تغير رايك حتى لو كان غلط
    قال اية الرئيس الطرطور اللي ملوش مرشد ههههههههههههههه حضرتك واضح اووي توجهاتك فا فعلا ملهاش لازمة النقاش معاك

  21. لا فعلا مش انقلاب ممكن تفهمني الاعتقالات اللي عمال على بطال دية ممكن تفهمني اي حد لابس تيشرت رابعة بيعتقل لية طلاب المدارس بتعتقل لية لا لا لا فعلا ثورة والناس اللي موتت نفسهاااااااااااااا في رابعة والنهضة وعند المنصة توجهاتك معروفة فا فعلا النقاش معاك ملوش اي فايدة

  22. اة حاجة نسيت اقولها اديني بقى دليل واحدددددد ان المرشد اللي كان بيحكم ؟ وبعد كدة مش هفتح معاك نقاش وبليز دليل من عندك مش اي كلام وخلاص

  23. ولنتخيّل أن الفريق أحمد شفيق أو أحد من المُرشحون السابقون للرئاسة هو الذى فاز فى السباق الرئاسى السابق و أصبح الرئيس الشرعى و المُنتخب لمصر و حدثت له نفس الظروف التى حدثت للرئيس السابق محمد مُرسى و تم عزله فى نفس اليوم ! و السؤال ……….. ؟
    هل كانت أنصار الأخوان ستقف نفس الواقفة لتدافع عن ما سموه ( بالشرعية ) أو هل كانت أنصار الإخوان ستثدعم أنصار الرئيس المعزول الغير إخوانى فى موقفهم للدفاع عن الشرعية ؟!
    .
    الإجابة و بلا شك أكيد لأ ، فأحب أقولم خدعوك ياللى قالولك نحن ندافع عن الشرعية !!!
    كل واحد بيغنى على ليلاه و بيدافع عن وجهة نظره و ياريت بأدب !

  24. حددى موقفك يا مصرية و أفتخر و إرسى على بر !
    قولتى فى ردك الأول إنت كمان غير مؤهل و مالوش لازمة النقاش معاك و بعدها بشوية بتوجهيلى سؤالين !
    هاااااااا ، حددى موقفك علشان أعرف اتعامل معاكى !

  25. لا ما هو لو كان فاز مكنتش الناس هتسكت اصلاااااااااااااااااااا من الاخر وكانت الدنيا هتقوم ومتقعدش ناقصين فلول

  26. مصرية وافتخر في سبتمبر 29, 2013 2:08 م رد
    لا ما هو لو كان فاز مكنتش الناس هتسكت اصلاااااااااااااااااااا من الاخر وكانت الدنيا هتقوم ومتقعدش ناقصين فلول
    _________________________
    يبقى ما تكلمنيش عن الديمقراطية ولا عن الشرعية يا مصرية و أفتخر و بلاش توجعوا دماغنا بالشرعية إللى لازم تكون فى صالحكم يا إما بلاش !!
    على فكرة الإخوان قبل نتيجة الإنتخابات قالوا لو شفيق إللى كسب ( هنولع مصر ) و بعد ما مُرسى إنعزل فعلاً ولوعوا مصر !! أصلا هما غير آهلين للدميقراطية و لتقبل الطرف الآخر فبلاش نغمة الشرعية دى علشان مش لايقة عليهم !

  27. مصرية وافتخر في سبتمبر 29, 2013 2:03 م رد
    اة حاجة نسيت اقولها اديني بقى دليل واحدددددد ان المرشد اللي كان بيحكم ؟ وبعد كدة مش هفتح معاك نقاش وبليز دليل من عندك مش اي كلام وخلاص
    ______________________________

    يا مصرية و أفتخر مش إنتى إللى تقررى إمتى تبدأى النقاش معايا و إمتى تنهيه ! هو بمزاجك !
    يا إما تحترمى النقاش و تكمليه للنهاية إما مكنتيش بدأتيه اصلاً !!
    إرجعى للتعليقات من الأول وراجعى عليها و إنتى تعرفى إنك إللى بدأتى معايا النقاش مش أنا ! و لكى أن تكمليه للنهاية إما مكنتيش بدأتيه من الأساس !!

  28. لا اوجع دماغك ونص وانا حرة اقول اللي انا عيزاة لما الناس تقتل وتتدبح وتتحرق وهي حية عشان عايزة حقهم في صوتهم اتكلم ونص ولو شفيق كان فاز كان هيفوز بتزوير وانت عارف كدة كويسسسسسسسسسس لولا ان قضاة من اجل مصر طلعوا وقالوا النتايج اول باول مكنش مرسي فاز اوكي وومكن تجبلي الفيديو اللي قالوا فية الاخوان لو شفيق فاز هنولع مصر ول هو كلام بتسمعة زي غيرك وبترددة وخلاص هاتلي اليديو واثبتلي انا مبخدش بالكلام والله والسيسي قال اي حد مابترضيش ربنا احنا معها وبندعمها احب اجبلك الفيديو
    ومرسي ان شاء الله راجع والخسيسي ان شاء الله يتعدم في ميدان عام
    واخدت عهد على نفسي مش هتناقش مع اي حد من مؤيدين الخسيسي اسفة صحتي بالدنا وعندي مرارة واحدة مش مستغنية عنها

    ويسقط يسقط حكم العسكر عايز تفهمني كل الناس اللي بتطلع مسيرات دية اخوان لو كل دول اخوان فا ليهم حق يحكموا ول دول فوتوشوب في نظرك

    وربنا ياخد الخسيسي
    وشكرا

  29. والله لما بدات معاك النقاش لانك كنت مستغرب اوووووي من كلمة عبيد مع ان الاخوان كانوا بيتشتموا ليل ونهار وعلى الفضائيات مستغربتش لية على كمية قلة الادب اللي كانت بتتقال عليهم وعلى الريس فابس حبيت اعلق على الجزئية دية وانت من مؤيدين اللي ميتسمة فا مهما قولت هتتمسك برايك وفكرك وانا كمان فا خلاص اية لازمتة النقاش

  30. و الله يا مصرية و أفتخر كونك على نياتك و حاسس بالبراءة فى تعليقاتك فهرد عليكى !
    ( والله لما بدات معاك النقاش لانك كنت مستغرب اوووووي من كلمة عبيد مع ان الاخوان كانوا بيتشتموا ليل ونهار وعلى الفضائيات مستغربتش لية على كمية قلة الادب اللي كانت بتتقال عليهم وعلى الريس )
    ________________________
    مهو لو كنتى حضرتك قديمة هنا و مظهرتيش فجاة بعد عزل مُرسى كنتى هتعرفى إنى أول حاجة إنتخبت الإخوان فى مجلسى الشعب و الشورى و إنتخبت محمد مُرسى فى الرئاسة و فضلت مُساند مُرسى طيلة فترة رئاسته و مُصر على إعطائه الفُرصة !
    لكن لما إتعزل ما قدرتش أدافع عنه لإنى مالقيتلوش اى حسنة اتكلم فيها ناهيكى بقى على رد فعلهم إللى ظهر بعد 30 يونيو يخلينى غير متعاطف معاهم بالمرة !
    أول حاجة عمرى فى نقدى ما سخرت من حد ، و تعليقاتى القديمة لو حضرتك نكشتى على نورت فهتلقيها فيها إنتقاد لكل من ينتقد بسخرية سواء كانوا من المعلقين أو من الإعلاميين و باسم يوسف ده ياما إختلفت معاه و مازلت حتى الىن لإنى مش بحب النقد السخرى !
    تعليقى الأول كتبت فيه أننى ليس مع النقد السخرى و ضد كلمة الخرفان و العبيد ولكنك مُصرة على مُحاسبتى على كلمة الخرفان و كأنك لم تقرأى !
    .
    يا ست مصرية و أفتخر إرسى على بر و حاولى تبًصى للأمور من اكتر من زاوية بلاش زاوية واحدة .
    ولو إنتى مصرية على حق و بتغيرى على بلدك مكنتيش سمحتى لكلب يغلط فى شعب بلدك و يتف عليه لمُجرد إن رأيه يتماشى مع رأيك و إنتمائك !
    إنتى إزاى مصرية و مش بتغيرى على بلدك !!

  31. اولا مش عشان الصهيونية شيرين قالتلك ان سلوى شتمت في المصريينووو ومردتش اول حاجة انا مشفتش تعليقها اللي شتمت فية المصريين وجابت سيرتهم مكنتش موجودة ساعتها هو انا 24 ساعة على الموقع مثلا
    تاني حاجة سلوى قبل كدة نبهت عليها كذا مرة ان انا مصرية لو عندها راي فا بلاش لغة الجمع مش عشان كام طرف مش كويس فا تجمعي الشعب المصري كلة ياريت قبل متسمع من طرف تسمع من الطرف التاني الحوار اللي قلتة الصهيونية انا مكنتش حضراة ولو كنت حضراة كنت هقول لي سلوى مينفعش كدة لان كذا مرة زي ما قولة نبهت على سلوى وكتير اوووي ناس دخلت وقالت متزعليش هي متقصدش وهي نفسها اعتذرتلي وبعدين انا مش معقولة هتابع كل تعيلقات البشر وتعليقات حضرتك ايام مرسي ول بعد مرسي
    وبرضة هنا في ناس بتمشي مع راي الهانم اللي اسمها فاتي واللي صهيونية شيرين وبشتموا في مؤيدين مرسي والاخوان ول دول مش من شعب بلدكم معلش حضرتك انا مصرية حتى النخاع ومش لازم اثبتلك ول اثبت لي غيرك وحوار ان سلوى شتمت وووو بقى حوار بايت وممللللللللللللل

  32. وديك معلومة بقى انا لا كنت مع الاخوان ولا اعرف عنهم حاجة ومكنتش مقتنعة بمرسي اول ما رشح نفسة بس دلوقتي بقى مثلي الاعلى في الحياة من الاخر

  33. مُرسى مثلك الاعلى فى الحياة فدى حاجة تخُصك و إنتى حُرة .. لكن تشتمى الأخت شيرين المصرية و تقولى عليها صهيونية فلو سمحت إحترمى نفسك ! و هى موجودة قوليلها إللى إنتى عاوزاه هى هتقدر ترد عليكى لكن طالما هى مش هنا و بتتكلمى معايا عنها يبقى تحترميها و لو مش هتعرفى أنا هجبرك تحترميها لإنى مش هسمحلك تغلطى فيها !
    تعليقى الأخير ليس له علاقة بتشكيكها فى جنسيتك ! أنا كلامى ليكى مُباشر و دُغرى ، واحد دخل شتم شعب مصر و تف عليه و إنتى شفتى تعليقه و مارضتيش .. فبستغرب إزاى تبقى مصرية و تقبلى بإهانة بلدك وشعبها ! ما تخلطيش الأمور يا مصرية و أفتخر و تدخلى الكلام فى بعضه !

  34. علفكرة هي هنا احترم نفسي لو غلط فيك اية احترمي نفسك دية وانت مين عشان تسمحلي ول لا اقول اللي عايزة اقولة محسسني بقى لو حد غلط فية هترد غيبتي بدليل لما حضرتك انت وفاتي والهانم التانية لما كنتوا بتتكلموا علية في موضوع رسالة مصرية فا بلاش تعملي فيها الحقاني
    وانا قلت واقسم بالله ما كنت شوفت تعليقها اللي قالت فية اللي انت بتتكلم فية
    وقلتلك لما كانت بتتكلم كنت بعلق وبنبهاااااااا وكانت بتعتذر ياريتتتتتتتت بلاش فلسفة زايدةةةةةةة حلوة دية انا قلتلك انا مكنتش موجودة يوم ما قالت اللي قالتلة عايز تصدق متصدق متهمنيشششششششش بصراحة

    وانتهى النقاش

  35. اخ فيب اخ فيب والله والله العظيم في ناس بالملايين يحبون الاخوان و مرسي..
    انا اعرف مئات المصريين هنا في بريطانيا، كلهم يحبون الاخوان، ولكن والله العظيم، ليس واحدٌ منهم باخواني!!

    في واحد قبل اسبوعين جا من مصر و كان ضد الاخوان، و انا سألته كم سؤال، فوالله لم يقدر يجاوب جواب واحد، قال ايه، هم بيقولوا كدة! سالته مين الي بيقول؟ قال التلفزيون ووووو…

    مشكلتم الكبيرة، تتناسون بان مصر دولة كبيرة و عريقة و كل الناس عندها راي فيها، بغض النظر انه مصري!!
    قولوا الي ليكم و الي عليكم فسوف نصدقكم..
    انا كعراقي و من المناصرين للاخوان، اعترف ان الاخوان اخطئوا و لكن ذالك الظلم الذي انظلموا من البشر او الانسان،ليس له مبرر نهائياً!! فلماذا انتم على حق دائماً، تحسبون كم جندي قتل و لا تحسبون المئات الذين قتلوا من جهة هؤلاء الجنود؟!!!!

    1. أنا يادلشاد مالي حابة غوض بالحديث بس أنت ببريطانيا عملت تصويت على الجميع وعرفت مين مع الأخوان ومين مع السيسي أنت فتلت عليهم واحد واحد وسألتهم أنتو مع مين ولا جمعتهم كلهم بشي ساحة وأستفسرت منهم …..لأنك قلت مئات المصرين وستعجبت كيف عرفت كل أرائهم
      وبرافو عليك بتعرف مئات المصرين ببريطانيا ومئات يعني كم ألف

    2. أنا يادلشاد مالي حابة غوض بالحديث بس أنت ببريطانيا عملت تصويت على الجميع وعرفت مين مع الأخوان ومين مع السيسي أنت فتلت عليهم واحد واحد وسألتهم أنتو مع مين ولا جمعتهم كلهم بشي سا حة وأستفسرت منهم …..لأنك قلت مئا ت المصرين وستعجبت كيف عرفت كل أرائهم
      وبرافو عليك بتعرف مئات المصرين ببريطانيا ومئا ت يعني كم ألف

    3. أنا يادلشاد مالي حابة غوض بالحديث لسخونة الجديث بس أنت ببريطانيا عملت تصويت على الجميع وعرفت مين مع الأخوان ومين مع السيسي أنت فتلت عليهم واحد واحد وسألتهم أنتو مع مين ولا جمعتهم كلهم بشي سا حة وأستفسرت منهم …..لأنك قلت مئا ت المصرين وستعجبت كيف عرفت كل أرائهم
      وبرافو عليك بتعرف مئات المصرين ببريطانيا ومئا ت يعني كم ألف………….

      1. ههههههه و سبحان الله يا ليلى كلهم يعرفون بالاسم و لكن لا اعرفهم، و بالمناسة ٩٠٪ الذين اعرفهم من بلد واحد و زرتهم في بلدهم قبل سنة..

        العشرات الذين اعرفهم بالاسم و الاحتكاك، هم يقولون لي على اصحابهم..
        و لانني كنت اشغلهم عندي و عند غيري، فكلهم عرفوني و هكذا…
        انا رجل صادق و اذا عندك شك ابقى اعطيني ايملك حتى ابعث صور جماعية لهم ههههههههههههه

  36. أيوه يا أستاذة أسمحلك و أمنعك لو عاوز طالما بتتكلمى معايا ! طالما إنتى إختارتى تتكلمى معايا يبقى تحترمى الناس إللى هنا و ماتجيبيش سيرة حد بالغلط و إنتى مشتركة معايا فى محادثة ! بعدين أيوه حقانى الإضطهاد إنتى إللى بدأتيه و كلمة صهيونية دى غنتى إللى بداتى بيها معاها لكونها ضد الإخوان فكونها ترد عليكى و تهزأك فده حق مشروع ! إنتى إللى بدأتى بقلة الزوق و كلمة صهيونية دى إنتى إللى قولتيهالها الأول !
    بعدين موضوع رسالة مصرية إيه إللى أنا إتكلمت عليكى فيه ! روحى يا شاطرة إنسخى تعليقى إللى جيبت فيه سيرتك و إثبتيلى و للناس كلها إن أنا جيبت سيرتك فى غيابك !!
    .
    مصرية و أفتخر قولتهالك و بكررها مستحمل تعليقاتك لإنى شايفك ساذجة و بريئة و على نياتك !
    حاولى تفصلى و ماتدخليش الكلام فى بعضه خصوصاً و إنتى بتتكلمى معايا !

  37. طاب ليه يا استاذ دلشاد مدام حضرتك عاشق للاخوان كده ..ماتعملوا ثورة عندكو فى العراق لتنصيب الاخوان الحكم
    ولا هو المفروض اللى حضرتك مش قادر تعمله فى بلدك عايز تعمله فى مصر؟
    اللى مش مدرك ان الاخوان قامت عليهم ثورة حقيقيه فى مصر يبقى مغيب
    المصريين هما اللى يقرروا مصيرهم بنفسهم ..لو العرب زعلانين ع مرسى دى مشاعرهم وهما احرار فيها ..لكن كلمة المصريين هى العليا فيما يخص بلدهم

  38. بالمُناسبة :
    لو شُفت حد بيغلط فيكى و بيشتمك هرد غيبتك خصوصاً لو كنتى مش موجودة ! ده طبعى يا بنت الحلال حتى لو كنتى مختلفة معايا ! أما عن صراعاك مع فاتيما و شيرين المصرية فإنتى بتغلطى و هما بيردوا عليكى أتدخلك بمناسبة إيه و أنا شايفك بتبادليهم الردود خصوصاً إنك إنتى إللى بداتى بالغلط بكلمة شيرين الصهيونية !!!

  39. أخ دلشاد ،
    هرد علي تعليقك بس فى وقت لاحق ! بعتذر منك .. إسمحلى علشان أنا نازل و الله !
    .
    أشوفكم على خير ،،،

  40. لا مالي شاكة بس حب أستطلاع بعدين بعطيك أميلي بتبعثلي صورهم هههههههههههههههههههه

  41. يا أخ دلشاد ، ليه دايماً أنا بتكلم فى حاجة و ردودكم أو تعقيباتكم عليا بتكون فى حاجة تانية خالص ؟!
    هو أنا قولت كل إللى مع الإخوان إخوان ؟! يا سيدى الفاضل إرجع لتعليقاتى فوق هتلقينى قولت كلمة ( أنصار الإخوان ) تعنى إخوانى الإنتماء أو المؤيد لهم أو المتعاطف معهم . ما سر تطرقكم لهذه النقطة بالرغم إنى ما قولتش أن كل ما هو مع الدكتور مُرسى إخوانى ؟! يا أخى أنا قولت مليون مرة إنى إنتخبته و أيدته و صبرت عليه سنة هل بهذا أصبحت إخوانى ؟!!!
    يارب أكون رديت على النقطة دى علشان الكلام فيها بقى كتير و أكون قدرت أوضحلك إللى كان غايب عنك .
    أنت بتقول فى واحد جيه من مصر و كان ضد الإخوان و أنت سألته و هو ما قدر يجاوب و قالك كل معلوماتى من التليفزيون ؟!
    طيب يا سيدى أنا ضد الإخوان إسألنى أنا و أنا هجاوبك و هوضحلك أسبابى بدون الحشو الإعلامى إللى إنت بتقصده . و بعدين هل أنت بتعتبر هذا إنتصار لأنصار الإخوان ؟! طيب هو فى كام واحد هنا فى نورت بيدعم الإخوان لكونهم مُسلمين و هو ما يعرفش عنهم أى حاجة ؟! هل هذا يحسب لهم ؟!
    .
    أنت بتقول قولوا إللى ليكو و إللى عليكم لكى نصدقكم ؟! أنا أسف أخى ، ليس مُطالبون لكى تصدقونا أو تكذبونا ! هذه قضيتنا و ليس قضية أحد غير المصريين ! بعدين يا أخى خليك حقانى أنت و جاوب على هذا السؤال قصاد نفسك ، هل انتم كمعلقون مدعمون للإخوان بتقولوا إللى ليكوا و إللى عليكم ؟! هل بتنشروا هنا على نورت الفيديوهات اللى بتدين الإخوان على نورت علشان توضح سوء فهم أو إلتباس فى شئ ما ؟! أكيد لأ ولونى متأكد أنكم كما تنسخوا روابط الفيدوهات المُدسنة للجيش أيضاً تروا الفيدوهات المُدينة للإخوان ولكن تتجاهلوها !! خلوا عندكم أنتو المصداقية الأول علشان يحصل إتفاق و على الأقل نقتل الفتنة إللى بتساعدوا على نشرها بطريقة غير مُباشرة !
    ( انا كعراقي و من المناصرين للاخوان، اعترف ان الاخوان اخطئوا و لكن ذالك الظلم الذي انظلموا من البشر او الانسان،ليس له مبرر نهائياً!! فلماذا انتم على حق دائماً، تحسبون كم جندي قتل و لا تحسبون المئات الذين قتلوا من جهة هؤلاء الجنود؟!!!! )
    الجُزء ده مُزايدة مرفوضة ! ما فيش مصرى بيفرح فى مصرى مات حتى لو كان مختلف معه فى الرأى أو الإنتماء ! أما عن ناحية ( العدد ) و كام جندى مات قصاد المئات ! فصدقنى يا أخى مش بالعدد ! المُشكلة هنا إن الطرف ده قتل والطرف ده قتل ، فمبقاش فى طرف برئ !

  42. الأخت مصرية و أفتخر ،
    مازلت منتظر دليلك على كلامى عنكى فى غيابك فى موضوع رسالة مصرية ! لو سمحتى إثبتى لو كان عندك دليل أو تتحرى الدقة و ماتقوليش كلام إنتى مش قده !

  43. يبدو ان جميع الاخوة المعلقين خرجوا عن اصل الموضوع (الفتنة اشد واكبر من القتل) واقول :سواء كان ما حصل هو انقلاب على الشرعية ام لا ,فان الذين لا يستطيعون المحافظة على مكتسباتهم( شرعية كانت ام غير شرعية) يستحقون ما يجري لهم

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *